tisdag 21 februari 2012

Huvudräkning på schemat

Att kunna räkna ut enklare tal i huvudet är en viktig kunskap. Vi arbetar mycket i matematiken just nu med just huvudräkning. Det är addition och subtraktion främst i talområdet 0-20 och multiplikationstabellerna 1,2,3,4,5, 10. Det krävs mycket träning för att räknandet ska gå smidigt och eleverna kommer så småningom att få träna lite även hemma.
I dag räknade vi Clown-matte. Jag pekar på olika kombinationer av siffror och tecken och det gäller att hänga med fram till det är dags för =.
2+5-7+1= 
 9-8+5-3=
eller
 3+3+3+3-3=

Clown-matte

Att räkna ut talen och färglägga fälten på bilden med rätt färg - "Räknemåla"- är en populär sysselsättning som förenar nytta med nöje.

Räknemåla


"Gissa mitt tal" är också en populär övning där vi tränar taluppfattning på olika sätt.

"Mitt tal är udda. Det är högre än 20 men lägre än 23. Vilket är talet?"

"Mitt tal är udda. Det har ett tiotal och sju ental. Vilket är talet?"

Detta är en övning som eleverna också kör själva med varandra i matsalen, då gäller det att gissa talet i botten på det lilla smörpaketet.


Gissa mitt tal
Tack och hej!
/Annelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar